Moje zdjęcie
Pasja. ,,To przychodzi nagle. Widzisz coś po raz pierwszy i od razu wiesz, że znalazłeś swoje ZAINTERESOWANIE. Jakby ktoś przekręcił klucz w zamku. Albo po raz pierwszy zakochał się..."

sobota, 2 czerwca 2012

Szpitalik Powstańczy - Długa 7

Niesamowity widok zewnętrznej ściany i okna dawnego szpitalika powstańczego na ul. Długiej 7 zrobił na mnie ogromne wrażenie. Dziś znajduje się w tym miejscu Archiwum Główne Akt Dawnych. Czytałam sporo pamiętników osób, które były tam sanitariuszami i lekarzami w czasie Powstania i cudem uszły z życiem podczas likwidacji szpitalika. Ciekawe, że na elewacji budynku, gdzie znajdowała się  tablica-płyta, ludzie spontanicznie wypisywali co potwornego działo się tam po wejściu Niemców. 
Ci, którzy przeżyli, dawali też znać kogo szukają itp. Treść napisów szokująca. Tablica znajduje się teraz w Muzeum Historii.


Oto kilka cytatów tych napisów z doskonałej publikacji Stanisława Jankowskiego ,,Agatona" ,,Z fałszywym Ausweisem w prawdziwej Warszawie". (pisownia oryginalna)

,,Widziałem jeden z nielicznych jak niemieckie zbiry mordowali wszystkich rannych, sam ledwo uszłem śmierci w tym szpitalu..."

,,Niech żyją Bohaterowie AK"

,,Kto był ranny ew. młody - został w tym domu (gdy wyszli ze Starego Miasta cywilni) rozstrzelany przez niemców SS)"


Zapraszam do obejrzenia moich kilku zdjęć z tej wycieczki.



W tym miejscu rozstrzelano pacjentów szpitalika.  Wg mnie ślady po kulach powinny zostać jakoś zabezpieczone. Niesamowita pamiątka dla pokoleń.




Fotografia tablicy, na której dokonywano spontanicznych wpisów (zdjęcie z książki ,,Agatona" - ,,Z fałszywym Ausweisem w prawdziwej Warszawie")




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate